Mavedrejning

Spørgsmål: Jeg har en to år gammel Schæferhund. Nu har jeg hørt, at racen er prædisponeret for at få mavedrejninger. Hvordan kan jeg se, om min hund er lige ved at få en mavedrejning, og hvad kan jeg gøre for at forebygge det?.

Svar: Det er rigtigt, at Schæferhund er en af de racer, som er prædisponerede for at få mavedrejning. Det er hovedsageligt de store hunderacer med en stor, dyb brystkasse, som er mest udsat for at få mavedrejning.

Årsagen til at maven drejer om sig selv er ukendt. Det siges, at en hund som har spist et stort måltid og derefter træner, er mere udsat for mavedrejning. Det er derfor en god idé, at give hunden flere små måltider om dagen og at vente mindst en time efter en spisning med at motionere hunden. Mavedrejning kan dog stadig opstå, selvom man følger det råd. Derfor er der flere og flere eksperter, der mener, at mavedrejning kan skyldes en arvelig defekt i nervesystemet, som styrer mave- og tarmmuskulaturens bevægelser.

Hvad sker der ved mavedrejning?

Det der sker ved en begyndende mavedrejning er, at maven af en eller anden grund begynder at udvide sig. Før i tiden troede man, at det var som følge af en gæringsproces, at mavesækken begynder at blive større, men nu mener man, at det er luft, som hunden selv synker, der giver denne udvidelse. Det kan være p.g.a. nervøsitet, smerter eller motion, at hunden synker mere luft end normalt.

Det vides ikke hvorfor, men luften kan ikke komme op igen. Mavesækken bliver større og større, og senen mellem mavesækken og leveren, som normalt holder mavesækken på plads, bliver mere og mere strukket. Maven begynder at dreje om sig selv, således at der lukkes fuldstændigt af ved spiserøret og tyndtarmen. Milten, som sidder fast til mavesækken, fungerer som en vægt og trækker mavesækken endnu mere rundt. Blodkarrene fra milten og mavesækken bliver trykket, og der kan gå koldbrand i mavesækken på grund af den efterføglgende iltmangel. Den store mavesæk trykker på de store blodkar fra tarmen og bagenden af kroppen. Det kan forstyrre hele hjerte- og lufvejsfunktionen og resultere i udvikling af giftstoffer fra tarmbakterierne. Det fører til, at hunden går i chok og dør, hvis det hele ikke bliver rettet op meget hurtigt.

Symptomer

De symptomer, man skal være på vagt overfor, er udvidelse af bughulevæggen lige bag ribbenene, forsøg på at kaste op uden at der kommer noget op, savlen, urolig tilstand og nedstemthed. Når man knipser med fingrene på huden bagved ribbenene, er det lige som at tromme på en tromme.

Dyrlægen skal straks kontaktes. Det er et spørgsmål om minutter, om hunden overlever eller ej. Dyrlægens behandling består i at tappe mavesækken for luften, samtidig med at hunde behandles for chok. Det første gøres ved at føre en tyk slange ned i mavesækken. Hvis mavesækken er meget drejet, kan det ikke lade sig gøre, så er man nødt til at anvende en nål direkte ind i mavesækken. Chokbehandling består i at lægge hunden på drop og give den væske intravenøst. Når hundens tilstand er mere stabil, vil en røntgenundersøgelse kunne afsløre, om der er tale om en egentlig mavedrejning eller blot om en udspiling af mavesækken. Hvis den er drejet, er det nødvendigt at operere. Hvis det endnu ikke er nået så vidt, er en operation ikke strengt nødvendig, men man kan dog med en sådan forebygge, at en drejning finder sted senere.

Ved det kirurgiske indgreb rettes der op på mavesækkens forkerte placering og den syes fast i bughulen således, at den ikke kan dreje om sig selv. Der findes i dag nye metoder, som giver en mere permanent fastgørelse, end det var muligt for nogle år siden.

Efter operationen

Efter at hunden er blevet opereret, skal den observeres nøje især i de første 48 timer. De giftstoffer som frigøres, når mavesækken og milten er blevet sat på plads igen, kan påvirke hjertemuskulaturen. Det kan føre til en pludselig dårlig hjertefunktion 12 - 48 timer efter mavedrejningen. Denne tilstand kan som regel behandles med godt resultat. Nu da man er blevet opmærksom på denne mulige komplikation er prognosen for operationen blevet betydeligt forbedret.

For at formindske risikoen for, at din hund får en mavedrejning, er det, som nævnt, en god idé at give den små måltider af en fuldkost af god kvalitet flere gange om dagen. Undlad at træne hunden lige efter den har spist. Din dyrlæge vil også kunne give dig gode råd om førstehjælp i tilfælde af, at mavedrejning skulle opstå. Husk at det er bedre at gå til dyrlæge en gang for meget, hvis man er i tvivl, end at køre for sent, når det drejer sig om en mavedrejning.