Opkast hos katte

Spørgsmål: Min kat har i den seneste tid kastet op næsten dagligt. Nogle gange er der hår i opkastet, andre gange er der ikke. Hvad kan årsagen være, og hvad skal gej gøre ved det?

Svar: Den meste hyppige årsag til periodevis opkast hos katte er hårboller. Når katten slikker v, vil dens ru tunge med de bagudrettede små "pigge" opsamle mange hår, som katten derefter kommer til at sluge. Normalt passerer hårene ufodøjet gennem tarmsystemet, men især de langhårede racer og katte i fældning kan blive plaget af, at hårene samler sig til klumper, såkaldte hårboller, i mavesækken, hvor de virker irriterende på slimhinden. Efter et måltid, eller efter at katten har drukket vand, vil mavesækkens bevægelser bevirke, at hårbollerne irriterer slimhinden endnu mere. Katten vil derefter kaste op. Nogle gange kan det være svært for den at få hårbollen kastet op, og man vil derfor ikke finde hår i opkastet.

Andre årsager

En anden hyppig årsag til opkast hos katte er en irritation i tarmsystemet. Årsagen til irritationen er ukendt, men behandlingen består af antibiotika og binyrebarkhormon, som gives i lange perioder. Man kan på den måde holde sygdommen under kontrol, men som regel er en fuldstændig helbredelse ikke mulig.

For nogle år siden er en "ny" maveormsygdom hos katte blevet beskrevet i Dansk Veterinærtidsskrift. Maveormen belv opdaget for over hundrede år siden, men det er først i de senere år, at man er begyndt at rette mistanke mod den som årsag til opkast hos katte. Ormen lever i slimhinden i maven og tolvfingertarmen, hvor den virker irriterende og forårsager en forøget slimproduktion og dermed opkastninger. Ormen kan dræbes med et ormemiddel, som indeholder fenbendazol, og som fås på recept på apoteket og hos dyrlægen.

Hvis din kat ellers er frisk og opfører sig, som den plejer, kan du i første omgang behandle problemet som hårboller. Hvis den bliver ved med at kaste op eller begynder at vise andre tegn på sygdom, bør katten undersøges af en dyrlæge.

Forebyggelse

For at undgå opsamling af pelshår i mavesækken vil det hjælpe at børste katten, især i fældningsperioder. Løse hår som ellers ville ende i fordøjelseskanalen, bliver således fjernet, før katten kan komme til at sluge dem.

Man kan også komme lidt majs-, vindruekerneolie, eller kattemalt i maden. Det bevirker, at hårbollerne nemmere føres gennem tarmsystemet uden at blive kastet op. En klat vaseline på forpoterne hver dag vil virke på samme måde - katten indtager vaselinen, når den soignerer sig, og vaselinen virker smørende på fordøjelseskanalen.