Katteinfluenza

Spørgsmål: Jeg er opdrætter af perserkatte. I de sidste to år har jeg haft problemer med luftvejsbetændelse hos mine nyfødte killinger. Det starter med øjenbetændelse som derefter efterfølges af nysen, feber, manglende spiselyst og i mange tilfælde går de til sidst til af lungebetændelse og væsketab. Hvad kan man gøre for at forebygge sygdommen, og hvordan skal den behandles?

Svar: Luftvejsbetændelse hos katte, også kaldet katteinfluenza, kan skyldes mange forskellige virus- og bakteriearter. De fleste forskere er dog enige om, at hos ca. 90% af kattene skyldes sygdommen enten en herpesvirus eller en calicivirus. Chlamydia psittaci, den bakterie der fremkalder papegøjesyge hos fugle, findes også hos katte, men hvor hyppigt det er denne bakterie, der er årsag til influenzen, kan forskerne ikke blive enige om.

Andre symptomer

De symptomer, du nævner, dækker nogenlunde sygdomsforløbet, om det er den ene eller den anden bakterie- eller virusart, der er til stede. Nogle gange kan der også forekomme sår på tungen og i mundens slimhinder, således at katten ikke vil spise og at den savler meget. Sår på hornhinden kan også forekomme især i forbindelse med en herpesvirusinfektion. Katte, som kommer sig, kan være raske smittebærere. Dette kan medføre, at killinger bliver smittet eller/og at sygdommen bryder ud, når kattene bliver stresset. Der er mange opdrættere, som har oplevet, at deres voksne katte begynder at nyse og få udflåd fra næsen, efter de har været på udstilling. Kattene er ikke nødvendigvis blevet smittet på udstillingen, men den stressede situation har fremmet udbruddet af et virus, som allerede var til stede.

Behandlingen af katte med luftvejsbetændelse er afhængig af sygdommens forløb hos den enkelte kat. Hvis katten spiser, kan man nøjes med at behandle infektionen med antibiotika. Hvis katten ikke spiser, skal man støtte den med væskebehandling og eventuelt sondefodring. I mange situationer kan dette gøres ambulant. Øjenbetændelse behandles med øjendråber og øjensalve. Hvis katten er meget dehydreret, eller hvis den har svært ved at trække vejret bør den indlægges, da det er nødvendigt at behandle sådanne katte med drop og eventuelt midlertidigt at anbringe en mavesonde for at sikre, at katten får den ernæring og væske, der er nødvendig for at holde den i gang, indtil infektionen er under kontrol.

Forebyggelse

Den bedste forebyggende behandling af luftvejsbetændelse hos katte er stadig vaccination. En nyere tysk undersøgelse, der strakte sig over syv år, viste, at man ved at følge et bestemt vaccinationsprogram kan reducere dødsfald hos killinger med næsten hundrede procent og væsentligt reducere antallet af sygdomstilfælde. De tilgængelige vacciner kan dog desværre ikke altid beskytte mod infektion eller udvikling af raske smittebærere, men ved rutinemæssigt at følge et vaccinationsprogram kan sygdomsforløbene formildes og antallet af syge katte reduceres.

Det er vigtigt, at de kronisk syge voksne katte blodtestes for katteleukæmi og katteAIDS. Begge viruser svækker kattens immunsystem med kroniske luftvejsproblemer som en mulig følge. Det er også en god idé, at dele opdrættet i flere afdelinger, således at killinger ikke kommer i kontakt med de voksne katte, før de er blevet vaccineret og gamle nok til selv at kunne bekæmpe en infektion. Det er også en god idé at isolere nyligt indkøbte killinger/katte fra de øvrige i mindst en måned for ikke at bringe sygdom ind i huset.