Distichiasis

Distichiasis er betegnelsen for overtallige øjenhår. Distichiasis kan optræde på både det øvre og det nedre øjelåg, og der kan være få eller mange hår. Hårene udgår fra kanten af øjelåget og kommer derved i kontakt med hornhinden med mere eller mindre alvorlige gener til følge.

Distichiasis

fra Slatter, Douglas: Fundamentals of Veterinary Ophthalmology, WB. Saunders, Philadelphia, 1981, s 210

Symptomerne ved distichiasis er kronisk irritation. Dyret har øget tåreflåd, kniber måske øjet sammen pga. smerte, og i værste fald kan der opstå hornhindesår pga. hårenes konstante irritation af hornhinden. Distichiasishår fælder, ganske som alle andre hår, og derfor kan symptomerne variere. Ligeledes kan hårenes længde og stivhed have betydning for, hvor stor irritation hårene forårsager. Korte og stive hår giver ofte anledning til større irritation end lange og bløde hår.

Hvis distichiasishårene giver anledning til irritation, så anbefales det at fjerne dem. Hårene fjernes med patienten under fuld bedøvelse. Hvert enkelt hårsæk ødelægges med elektrolyse, så genvækst ikke forekommer. Dog kan der være enkelte hår som "overlever", enten fordi de på operationstidspunktet lige er fældet, og derfor ikke kan ses, eller fordi hårsækken ikke er blevet tilstrækkeligt ødelagt. Derfor kan det være nødvendigt med to behandlinger. Behandlingen er ganske smertefri for patienten, og efterbehandling består alene af øjendråber som gives 2-3 gange dgl. i 2-3 dage.

Electrolyse: en elektrode føres ned i den enkelte hårsæk