Katte-Aids

AIDS-virus hos katte- også kaldet FIV (Feline Immunodeficiency Virus) - blev første gang isoleret i 1986. Forskerne har ved analyser af opbevarede, frosne blodprøver fra katte opdaget, at viruset optrådte første gang allerede i begyndelsen af tresserne.

Smitter ikke mennesker

Viruset tilhører samme familie som det, der fremkalder AIDS hos mennesker. Det har endnu ikke kunnet påvises, at virus af denne type smitter fra en dyreart til en anden. Således er der heller ikke fundet antistoffer mod FIV hos mennesker, som har haft nær kontakt med katte, der er smittet med FIV. Indtil videre konkluderer forskerne derfor, at katte-AIDS er ufarligt for mennesker.

Symptomer

FIV angriber celler, som er vigtige for katten i beskyttelsen mod sygdomme. Kattens immunsystem bliver ødelagt, og den bliver derved modtagelig for en række sygdomme. De sygdomme, man hyppigst ser i forbindelse med katte-AIDS er mundhulebetændelse (f.eks. paradentose), luftvejsbetændelse og mave-tarmbetændelse. Disse sygdomme kan strække sig over lang tid og kan trods tilsyneladende bedring gennem behandling forventes at vende tilbage igen og igen.

Smitten

Forskerne mener, at FIV spredes fra kat til kat ved bid. Det er hovedsageligt vilde hankatte, man har fundet smittet med FIV. For katte, der holdes indendørs, er chancen for at blive smittet meget lav.

Huskatte, som også færdes udendørs og derved har mulighed for at komme i tættere kontakt med vildkatte, har ifølge sagens natur en større chance for at blive smittet med katte-AIDS. Dette gælder især ukastrerede hankatte, der under slagsmål kan risikere at blive bidt af en vildkat. Chancerne for, at en huskat bliver smittet med katte-AIDS, må dog betragtes som værende ringe i forhold til muligheden for indbyrdes smitte blandt vildkatte. Der er ikke tegn på, at FIV smitter ved kattes seksuelle kontakt eller fra hunkat til foster igennem moderkagen.

Diagnose

Katte kan ved en blodprøve undersøges for antistroffer mod FIV. En dansk undersøgelse har vist at 4,7% af tilfældigt undersøgte katte er smittet med FIV. Det viser sig, at det især er ældre katte (over 5 år gamle) som er FIV positive. Forskerne mener, at disse katte er blevet smittet i en tidlig alder, men at det tager nogle år, før sygdommen bryder ud.

Der er som nævnt især ældre, vilde hankatte, der er mest udsat for at blive smittet med FIV, og de hyppigste symptomer på smitte er langvarige sygdomme i mundhulen, i luftvejen og/eller i tarmsystemet. Viruset har påviseligt været hos vores katte siden 1960, og der er endnu ingen tegn på, at FIV har smittet eller kan smitte mennesker.