Gravide kvinder og katte

Spørgsmål. Jeg har hørt, at man skal være forsigtig med at komme i kontakt med katte, når man er gravid. Er det rigtigt og i bekræftende fald, hvad er grunden til det?

Svar: Det, der her tænkes på, er givetvis sygdommen Toxoplasmose. Denne sygdom forårsages af en encellet organisme, Toxoplasma gondii, der kan bo som snylter i næsten alle varmblodede dyrs og menneskers celler.

Symptomer

Hos de fleste dyr og menesker, som er blevet smittet med Toxoplasma gondii, er symptomerne fra milde til umærkelige. De kan være feber, forstørrede lymfeknuder og muskelømhed. En langvarig sygdom kan i sjældne tilfælde føre til blindhed. Når kroppens immunforsvar har slået infektionen ned, kan Toxoplasmoseorganismer leve videre som cyster i kroppens muskelceller og i andre vævsceller. Når vi spiser underkogt eller råt kød fra dyr, som er inficeret med disse cyster, kan vi blive smittet med Toxoplasmose.

Smitten

Det er katten, der er værtsdyr for Toxoplasma gondii. De kan kun formere sig i kattens tarmsystem, hvorfra de spredes ud i naturen via kattens afføring. Her kan de smitte videre til vore græssende husdyr eller til os mennesker, når vi ved arbejde i haven kommer i kontakt med jord, når vi spiser uvaskede grøntsager eller frugt osv.

Betydning for den gravide

Mens sygdommens forløb hos voksne mennesker plejer at være ganske mildt, kan det derimod få alvorlige konsekvenser for det ufødte foster, hvis moderen under graviditeten for første gang smittes med Toxoplasmose. Det kan føre til abort, at barnet fødes stærkt retarderet, blindt, med nedsat syn eller mulighed for at udvikle det efter nogle år.

Ifølge Statens Seruminstitut fødes der ca. 10 børn om året, som er mentalt retarderede p.g.a. smitte med Toxoplasmose.

Hvis en kvinde har haft Toxoplasmose, før hun bliver gravid, er der ingen fare for, at hun kan smittes igen, så længe hendes immunforsvar fungerer normalt.

Vi mennesker kan blive smittet ved at spise råt, inficeret kød eller ved at spise andre madvarer, som er kontaminerede med jord indeholdende Toxoplasmoseæg fra en kats afføring.

Forebyggelse

For at undgå, at en gravid kvinde bliver smitte med Toxoplasmose, skal man sørge for at:

*vaske alle overflader, køkkenredskaber osv., som har været i kontakt med råt kød med    sæbe og vand. (De organismer, som er i kødet, bliver dræbt af vand.),

*varme alt kød til mindst 70 grader før det spises af mennesker eller kæledyrene fodres med det,

*fastholde at gravide kvinder ikke kommer i direkte kontakt med kattens afføring, kattegrus, jord eller råt kød,

*en evt. kattebakke i huset tømmes hver dag af andre end den gravide kvinde,

*vaske grøntsager og frugt grundigt,

*undgå at give råt kød til katte.