Diarré hos hund

Når hunden får diarré, er det ubehageligt for både hund og ejer. Det lugter ikke godt, det sviner, og det sker i reglen 1 time før ferieturen starter, og en time efter at dyrlægen allerede er taget afsted.

Diarré kan skyldes mange ting, og for bedre at forstå behandlingen heraf er det nødvendigt at se nærmere på, hvad det egentligt er, der sker i tarmene.

Hvordan opstår diarré
Tyk- og tyndtarmens vigtigste funktioner er at fordøje maden, at optage væske og næringsstoffer og at skaffe sig af med affaldsprodukter. Tarmenes muskler skubber maden fremad gennem systemet, samtidig med at de holder på den, således at maden nedbrydes og fordøjes. Tarmene har to typer muskelbevægelser (PERISTALTIK): 1) de bølger, som skubber maden ned gennem systemet og 2) de rytmiske, cirkulære sammentrækninger, som holder på og nedbryder maden. Når balancen mellem de to typer muskelbevægelser forstyrres, får maden lov til at løbe hurtigt igennem tarmsystemet med det resultat, at vandet ikke bliver optaget, og at maden ikke bliver ordentligt fordøjet.

Hvis tarmslimhinden irriteres, sker der en større produktion af et sekret, som normalt er en væsentlig del af fordøjelsen. Den forøgede mængde af dette sekret kan medføre, at store mængder væske og vigtige mineraler tabes fra kroppens kredsløb ud i mave-tarmsystemet. Irritation af slimhinden kan f.eks. skyldes indtagelse af plantedele (græs, træ) eller af giftstoffer produceret af forskellige bakteriearter (f.eks. Salmonella eller Colibakterier).

Tarmens slimhinde fungerer som en halvgennemtrængelig hinde mellem tarmsystemet og kroppens kredsløb, og
hvis der i tarmens indhold findes en større koncentration af visse stoffer end i kredsløbet, vil der herfra strømme væske ind i tarmen. F.eks. kan en diæt, der er rig på salt eller sukker, medføre en så stor tilstrømning af væske til tarmen, at hunden får diarré. Bakterier og visse madprodukter (f.eks. mælkeprodukter) kan ligeledes ændre balancen, således at mere væske trækkes fra kredsløbet ind i tarmen. Denne tilstrømning af væske fra kroppen til tarmen, der skyldes en høj koncentration af f.eks. bakterier eller af mælkesukker, kan føre til et endnu større væsketab, idet bakterier, i de tilfælde hvor peristaltikken er gået i stå, ofte vil få gunstige vækstvilkår, og tarmslimhinden, når hunden har diarré, mister sin evne til at foredøje mælkeprodukter.

Når tarmens slimhinde er intakt, absorberes kroppen mere væske end den afgiver. Hvis tarmen er skadet p.g.a. kræft, betændelse, snyltedyr eller infektion, kan store mængder væske og proteiner fra kroppen gå tabt i tarmen. Hvis kroppens kredsløbet er forstyrret p.g.a. af et dårligt fungerende hjerte, kan der opbygges et større tryk i kredsløbet, som også ender med væske- og proteintab i tarmen. I begge situationer lider hunden af kronisk diarré og vægttab.

I langt de fleste tilfælde af pludseligt opstået diarré kan ejeren selv behandle sin hund. Det gælder dog ikke hos hunde, der er meget unge eller meget gamle, hos de hunde som har andre sygdomme (sukkersyge, dårlig hjerte, dårlige nyrer), eller hos de hunde som er alvorligt medtagne af diarréen (svimle, blodig diarré, vægttab, opkast). Dyrlægen skal konsulteres, hvis ejeren er i tvivl, og i de tilfælde hvor hunden lider af kronisk diarré.

Lad hunden faste:

Den vigtigste behandling af akut opstået diarré er at lade det irriterede mave-tarmsystem få hvile. En hund som vejer 10 kg. og mere kan sagtens tåle en 24 timers faste. De små racer og hvalpe, som vejer mindre end 10 kt. må også gerne faste, men hvor længe skal aftales med dyrlægen (normalt fra 6 - 12 timer).

Når hunden faster, får tarmslimhinden tid til at restituere sig selv, bakterietallet i tarmen formindskes, og strømmen af væske fra kroppen ud i tarmen reduceres, fordi tarmens indhold bliver mindre koncentreret. Det er vigtigt at der ikke snydes, når man bliver påbudt at lade hunden faste. Medlidenhed med det syge dyr vil i dette tilfælde skade mere end det gavner, idet det ofte resulterer i en forlængelse af hundens sygdom!

Hundens indtagelse af væske skal også reguleres: Man skal give små sjatter vand flere gange om dagen i stedet for een stor skålfuld. Risvand (den væske der er tilbage efter at risen er kogt i rigeligt vand) er en udmærket væskeerstatning. 7-UP, Tuborg Sport og andre lignende produkter kan også bruges i små mængder som erstatning for tabt væske.
Man bør holde hunden i snor, så man er sikker på, at hunden ikke spiser græs eller drikker fra vandpytter i løbet af fasteperioden.

Håndkøbsmedicin:

Loperamid tabletter (Travello, Propiden): 0,08 mg. per kg. legemsvægt 3 gange dgl. Loperamid hjælper med til at reetablere de rytmiske, cirkulære sammentrækninger, som holder på og nedbryder maden. Den må ikke anvendes i de følgende racer: Collie, Australian shepherd, English shepherd, McNab, Old English sheepdog, Shetland sheepdog, Langhåret whippet og Silken windhound.

Zoolac pasta: Zoolac er en velsmagende mælkesyrebakterieblanding, som både kan forebygge og hjælpe ved behandlingen af diarré.

Pro-Kolin pasta: Ligner Zoolac, men indeholder også kaolin og pectin, som har en lettere stoppende virkning.

Canikur tabletter: Det består af plantefibre og mineraler, som binder bakterier og andre uønskede stoffer i tarmen, hvorefter de forsvinder sammen med afføringen.

Canikur Pro pasta: Det består af mælkesyrebakterier, et stof som stimulerer væksten af gavnlige mælkesyrebakterier og medicinsk ler, som effektivt binder giftstoffer og sygdomsfremkaldende organismer og fjerner dem fra tarmen.

Diarsanyl pasta: Det består af medicinsk ler, som effektivt binder giftstoffer og sygdomsfremkaldende organismer og fjerner dem fra tarmen.

Diæt:

Det anbefales at give hunden skånekost. Den skal være letfordøjelig og gives i småportioner, således at mest muligt mad fordøjes med den mindst mulige belastning af tarmsystemet, den skal være næsten fedtfri, den skal være fri for mælkeprodukter (tarmslimhinden mangler de nødvendige enzymer til fordøjelse af mælkesukker, når hunden har diarré), og den skal ikke øge tarmindholdets koncentration og dermed væskestrømmen.

Fuldkost: Den nemmeste og bedste måde at fodre en hund med diarré er med et foder specielt fremstillet til behandling heraf. Foderproducenterne har udviklet nye former for fiberblandinger i foderet, som virkelig kan gøre en forskel i behandling af hunde med diarré og opkast. Et fiberrigt foder kan hjælpe, når en hund eller kat har diarré. Man mener, at de uopløselige fibre kan nedsætte tyktarmens bevægelser, hvorved mere vand optages i kroppen, og afføringen derfor bliver mindre tynd. Samtidig bliver afføringen mere formet og mindre tynd som et resultat af de opløselige fibres vandbindende evne. Yderligere vil de giftstoffer, der produceres af bakterier i tarmen, blive bundet af fibrene og fjernet fra tarmen. Endelig bevirker den viskøse gelé, der dannes af opløselige fibre, at afføringen forbliver længere tid i tarmen, hvilket medfører, at kroppen optager mere væske fra tarmen.

For nylig har forskere undersøgt en tredje form for fibre: de såkaldte moderat fermenterbare fibre. De er en mellemting mellem opløselige og uopløselige fibre og findes eksemplevis i roetrevler. Når den opløselige del bliver nedbrudt i tarmen, produceres der kortkædede fedtsyrer. Disse fedtsyrer har tre gode funktioner: de øger antallet af de godartede bakterier i tarmen fremfor de sygdomsfrem- kaldende, de fremmer en øget blodtilførsel til tarmen og fungerer samtidig som ernæringskilder for den irriterede tarmslimhinde. Den uopløselige del fungerer som beskrevet ovenfor (afføringen bliver mere formet og giftstoffer bindes af fibrene).

Hjemmelavet: 1/3 del kogt fisk, kogt kylling/kalkun, kogt kød eller hytteost til 2/3 del kogt ris (kog risen i mere vand end normalt så kan vandet bruges som væsketerapi) gives i småportioner flere gange om dage i mindst 4 - 7 dage. Når hunden er kommet sig igen, skal man i stigende proportioner blande dens almindelig kost med skånekosten, således at tilvænning sker gradvis over 2 - 3 dage. Hvis hunden får tilbagefald kan faste og skånekostbehandling gentages eller dyrlægen kontaktes.

I tilfælde af tarmbetændelse kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at behandle med antibiotika.