Bugspytkirtelinsufficiens

Hundehvalpe vokser hurtigt, og allerede ved 9 måneders alderen har de fleste racer nået 90% af deres voksenstørrelse. Det er derfor svært at få sul på hundens krop, før den er over et år gammel. Vækstkurven skal være mere flad, før hunden begynder at få mere fylde.

Der er dog nogle hunde over et år gamle, som bliver ved med at være tynde, selvom de spiser og spiser. Det hjælper ikke at skifte til et godt hvalpefuldfoder for at give hunden en mere kalorieholdig kost. I nogle tilfælde taber den sig ovenikøbet i vægt. Den spiser alt, inklusiv sin egen afføring. Man kan høre mavens rumlen og afføringen er ofte løs, ildelugtende og kommer i store mængder.

Symptomerne, der kan være mere eller mindre udtalte, er klassiske for en hund, som har svært ved at fordøje maden. Det kan der være flere årsager til, men den hyppigste er nedsat bugspytkirtelfunktion.

Bugspytkirtlen

Bugspytkirtlen ligger langs tolvfingertarmen. Udover at producere insulin producerer den også fordøjelsesenzymer. Disse enzymer udtømmes i selve tolvfingertarmen, hvor de indgår i nedbrydningen af fedt, protein og kulhydrater, således at disse stoffer kan optages gennem tarmslimhinden og blive transporteret videre i kredsløbet til leveren.

Når bugspytkirtelfunktionen er nedsat, bliver enzymerne ikke produceret og fordøjelsen dermed forstyrret. Ubalancen i fordøjelsen fører til en overvækst af bakterier i tyndtarmen og skade på tarmslimhinden. Resultatet er en ond cirkel, hvor fordøjelsen bliver endnu mere nedsat. Når maden ikke bliver ordentligt fordøjet, produceres der mere afføring. Afføringen lugter anderledes på grund af dens indehold af ufordøjet fedt, protein og kulhydrater.

Sygdommen ses hos mange racer, men især hos schæferhunde mellem 1 og 5 år. Den mest præcise måde at konstatere sygdommen på er ved en blodprøve, der tages efter at hunden har fastet i 12 timer.

Ved behandlingen retter man op på fordøjelsesproblemet ved at tilsætte fordøjelsesenzymer til hundens kost. Disse enzymer findes som tabletter og som pulver, der blandes i hundens mad. Hunden skal fodres to gange dagligt med en speciel, let fordøjelig kost. Det anbefales at give et vitamintilskud. Ofte er en 2 - 3 ugers antibiotikabehandling nødvendig p.g.a. overvæksten af bakterier i tyndtarmen.

De fleste hunde klarer sig godt på enzymetilskuddet, men alle hunde med nedsat bugspytkirtelfunktion vil fortsat have svært ved at fordøje fedtrig kost. Nogle hundes tarmslimhinde vil have taget så meget skade, at fordøjelsen fortsat vil være forstyrret, i sjældne tilfælde så forstyrret, at det vil være nødvendigt at få hunden aflivet.

Siden sygdommen betragtes som arvelig, frarådes det at anvende hunde med bugspytkirtelsinsufficiens i avl.