Calvé-Legg-Perthes sygdom

Calvé-Legg-Perthes sygdom hos hund

I mange år var der indenfor menneskemedicin tradition for at opkalde sygdomme efter den person, som havde defineret en sygdom eller fundet frem til årsagen dertil. Denne skik er af forskellige grunde sidenhen blevet lagt på hylden, sandsynligvis bl.a. på grund af de slagsmål, der kunne opstå om, hvem der kom først. Hvad ovennævnte sygdom angår, har tre forsker i 1910 fået æren for uafhængigt af hinanden at have beskrevet en hofteledssygdom som rammer små børn.

Samme sygdom ses også hos de små hunderacer. Knoglevævet i lårbenshoved og -hals ødelægges og falder sammen, antagelig på grund af en lukning af blodkarrene omkring ledkapslen. Efter nogen tid vil det syge knoglevæv begynde at hele, men leddet vil være deformt og ustabilt. Dette medfører gigtforandringer, smerter og halthed.

Symptomerne

Sygdommen rammer hvalpe af hun- og hankøn i alderen fra 3 - 12 måneder. Dværgracer og terrierracer er de mest prædisponerede. Det er som regel kun ét led, der bliver angrebet. Hunden halter, bider i huden omkring hofte og flanke, det angrebne ben er kortere, og musklerne svinder ind. En røntgenundersøgelse er nødvendig for at bekræfte diagnosen og for at fastslå, at kun det ene ben er involveret.

Hvis man konstaterer sygdommen tidligt i forløbet, før nedbrydning af knoglen har fundet sted, kan man i nogle tilfælde nøjes med at binde benet op i 1 - 2 måneder. Når hvalpen ikke bærer vægt på benet, håber man at forhindre sammenfalding af knoglen mens lårbenshovedet og hals heler sig.

Sygdommen konstateres dog som regel først efter nedbrydning af knoglen har fundet sted, og et kirurgisk indgreb er derfor nødvendigt. Man er nødt til simpelthen at fjerne lårbenshoved og -hals, således at lårbenet og hofteskålen ikke kommer i kontakt med hinanden. Det forhindre smerter. Der dannes en form for "falsk led", idet vævet omkring lårbenet bliver til hårdt bindevæv. Benet på den side er kortere, men smerterne er væk, og de små racer klarer sig meget godt med den løsning.

Efter operationen er det vigtigt, at hvalpen tvinges til at bruge benet. De små racer klarer sig meget fint på tre ben, og det kan være svært at vænne dem til at bruge benet. Jo hurtigere man kommer igang med genoptræningen, desto større chancer er der for, at hunden kommer til at bruge benet.

Arvelighed

Siden sygdommens arvelighed er blevet fastslået hos nogle racer (West Highland White terrier og Fox terrier) bør man ikke anvende hunden i avl.