Herpesvirus

Herpesvirus hos hunde

Herpesvirus er hos mennesker og hunde kendt som et smitsomt, hårdnakket og tilbagevendende virus, der sætter sig i slimhinderne i kønsorganer, mund, svælg og luftveje. Hos hundehvalpe er det også kendt som et dødbringende virus, der kan invadere hele kroppen og dræbe både fostre og nyfødte hvalpe. I de seneste år er herpesvirus af mange opdrættere blevet betragtet som en meget udbredt årsag til tidlig hvalpedød (Fading Puppy Syndrome).

Smitteveje

Viruset er ikke særligt overlevelsesdygtigt, når det er udenfor værtsdyret. Sollys, udtørring og varme slå det nemt ihjel. Derfor er det mere sandsynligt, at smitte fra hund til hund foregår gennem direkte kontakt f.eks. via slikkeri, hoste og mere sjældent fra kønsorgan til kønsorgan frem for via tøj, bil eller bure.

Herpesvirus slår ned på hunde, hvis immunforsvar er svækket. Drægtigheden og perioden lige efter fødslen er de to perioder, hvor tævehunden er mest modtagelig for smitte med herpesvirus. Stress-situationer såsom udstillinger, ophold i hundepension og sygdom er andre eksempler på perioder, hvor herpesvirus kan udnytte en svækket hund.

Man opdager som regel ikke, at en voksen hund er blevet smittet med herpesvirus. Det fremprovokerer ikke en reaktion fra hundens immunforsvar. Hunden bliver ikke særligt påvirket, og viruset kan lejre sig i hunden resten af dens liv. Viruset ligger stille og roligt i slimhinderne, men i stress-situationer bliver det aktiveret og udskilt i sekret fra slimhinderne, hvorigennem det kan smitte andre hunde.

Symptomerne

Hvalpe smittes som fostre af moderen via moderkagen, i fødselsgangen under fødslen og lige efter fødslen enten af moderen eller andre tilstedeværende smittebærere. Abort, for tidlig fødsel, dødfødte hvalpe og akut hvalpedød er alle mulige følger af smitte af fostre/hvalpe med herpesvirus. Fra tre uger før fødslen til tre uger efter fødslen er den periode, hvor tæven og hvalpene er mest sårbare overfor smitte med herpesvirus.

Diagnosen

Diagnosen kan stilles på grundlag af en blodprøve fra tæven og vævsprøver fra en død hvalp. En kombination af blodprøver og slimhindeskrab kan lokalisere de raske smittebærere. Det kan således blive dyrt at finde frem til alle smittekilder i en stor hundekennel.

Behandling og vaccination

Nyfødte hundehvalpe som viser tegn på infektion med herpesvirus skal fodres 4 gange dagligt. Siden hvalpene er for syge til selv at die, er man nødt til at sondefodre dem. Teknikken, som dyrlægen kan demonstrere, er nem at lære. Temperaturen i hvalpekassen skal være mellem 38-39°. Der findes en ny vaccine mod herpesvirus, som har vist sig at være meget effektiv. Den skal gives af to omgange: Én i forbindelse med løbetid og én 7-14 dage før forventet fødsel.

Prognosen

Prognosen for den enkelte, syge hvalp er dårlig. Undtagelser sker, men senere hvalpekuld fra den samme tæve er som regel raske men mulige smittebærere. Forebyggelse er den bedste behandling: Vaccination, når herpesvirus er kendt som et problem hos den enkelte opdrætter, isolering af nyfødte hvalpe fra hunde, man ved, er smittede, etablering af ”herpes-fri” områder for usmittede tæver og hvalpe og beskyttelse af drægtige tæver 3 uger før og efter fødslen mod stress og smitte er nogle af de forholdsregler, man kan tage for at undgå herpesvirus i hundekennelen.