Neglerodsbetændelse

Spørgsmål: Min hund flækkede for nogle dage siden en negl på sin højre forpote. Nu slikker den meget i poten, og huden er begyndt at se rød og irriteret ud. Hvad kan jeg gøre for at stille irritationen?

Svar: Det man først og fremmest skal være opmærksom på i forbindelse med en flækket negl er, om der går betændelse i negleroden. Neglerodsbetændelse, der oftest skyldes en vækst af bakterier men også kan forårsages af svamp (ringorm), gærceller eller hårsækmider, opstår som regel efter at neglen på en eller anden måde har taget skade. Især en negl, der er flækket på langs, giver gunstige vækstmuligheder for bakterier, der kan sprede sig langs den varme, fugtige neglerod og dermed forårsage en betændelse i selve negleroden og i vævet deromkring.

Betændelsen

Når negleroden bliver betændt, kan der som følge af en tæt forbindelse mellem neglerod og tåknogle også gå betændelse i selve tåknoglen. Betændelsen giver en kraftig hævelse af tåen. Den bliver meget øm, og hunden vil slikke på tåen og af og til begynde at halte. En knoglebetændelse er en alvorlig sag og skal behandles intensivt for at standse en spredning op i benet. Neglen skal i reglen fjernes, da den ofte sidder løst, og fordi den samtidig hindrer pusset i at dræne ud og medikamenter i at trænge ind. En dyrkning af pusset vil kunne fastslå, hvilket antibiotikum, der er virkningsfuldt i det enkelte tilfælde. I de mindre komplicerede tilfælde kan man dog i stedet vælge at prøvebehandle med et bredspektret antibiotikum. Daglig desinfektion af neglen samt påsmøring af en antibiotikasalve vil ofte blive anbefalet.

Knoglekræft

Når en neglerodsbetændelse behandles intensivt og i tide, plejer det at gå godt. Hvis man derimod undlader at behandle en bakteriebtetændelse i negelroden, kan det føre til en mere alvorlig knoglebetændelse, som kan true hundens liv. I nogle situationer er tåen ikke til at redde og skal amputeres. Det har også vist sit, at kronisk betændelse i en tåknogle kan udvikle sit til knoglekræft. Knoglekræft i tåen er lige så alvorlig som i de større knogler, idet knoglekræftceller har en tendens til at vandre igennem blod- og lymfebaneren til lungevævet, hvor de sædvanligvis vokser meget hurtigt med fatale konsekvenser for hunden.

Det er ikke meningen, at man skal overreagere, hvis ens hund flækker en negl. Men man skal heller ikke undervurdere skaden. Hvis neglen ikke er flækket længere op, end man kan se, kan almindelig hygiejne som regel holde betændelsen i skak. Hvis huden omkring neglen som i dit tilfælde bliver rød og irriteret, eller hvis der opstår tegn på betændelse, bør man dog klntakte sin dyrlæge, således at en behandling kan iværksættes.