Tyktarmsbetændelse

Spørgsmål: Min hund har dårlig mave. Den virker egentlig meget frisk, men den døjer med en tynd, slimet afføring flere gange om dagen, og nogle gange er der også blodpletter på. Jeg har givet den ormekur flere gange, men det har ikke hjulpet. Har du et bud på, hvad det kan være, hunden fejler?

Svar: Når en hund lider af hyppigt tilbagevendende diarré, er det vigtigt først og fremmest at få konstateret om problemet stammer fra tynd- eller tyktarmen. Det er vigtigt, fordi der, alt efter om det er et tynd- eller tyktarmsproblem, er forskel på de mulige sygdomme, behandlingsmåder og prognoser .

Symptomer

Det at din hund har en slimet afføring, at den har det flere gange om dagen, og at der er friskt blod i afføringen, tyder altsamment på, at der er tale om en tyktarmssygdom (colitis). I tyktarmens slimhinde findes specielle celler, som producerer slim for at smøre afføringen. Når slimhinden i tyktarmen bliver irriteret, produceres der meget slim. Yderligere udløses der, når slimhinden bliver irriteret, en refleks som gør, at hunden skal af med afføring flere gange om dagen i små portioner. Frisk blod kan kun komme fra endetarmen, fordi det ellers ville blive fordøjet i tyndtarmen og give afføringen en mørk, tjæreagtig farve og konsistens.

Årsager

Der findes mange årsager til at hunde får tyktarmsbetændelse. Kræft, allergi, indvoldsorme og andre former for snyltedyr, infektion og forkert kost er nogle af de oftere forekommende årsager. Det er nødvendigt at der foretages en systematisk undersøgelse af hunden for at finde frem til årsagen til din hunds tyktarmbetændelse.

Fejlernæring er en af de hyppigere årsager til tyktarmsbetændelse. Hunde som får madrester, spiser affald eller får fuldkkost af skiftende mærker er mere disponerede for at lide af colitis. Man kan som ejer prøvebehandle hunden ved at fodre den i mindst tre - fire uger med en skånekost, der har et lavt indhold af fiber og fedt, et højt indhold af kulhydrater og indeholder 6 - 8% protein af god kvalitet (dvs. et protein som er nemt at fordøje). Med en stabil og god diæt vil man ofte kunne kurere hundens tyktarmsbetændelse. Efter 4 - 6 uger hvor hundens afføring har været normal, kan man prøve gradvist at skifte tilbage til dens oprindelige fuldkost.

Hvis skånekost ikke hjælper, og andre mulige årsager til tyktarmsbetændelse såsom kræft og indvoldsorme er blevet udelukket, kan man prøve at give mere fiber i kosten for at se, om det kan hjælpe hunden.

En fiberrig kost kan hjælpe, når en hund eller kat har diarré. Man mener, at de uop- løselige fibre kan nedsætte tyktarmens bevægelser, hvorved der optages mere vand i kroppen, og afføringen derfor bliver mindre tynd. Samtidig bliver afføringen mere formet og mindre tynd som et resultat af de opløselige fibres vandbindende evne. Yderligere vil giftstoffer, der produceres af bakterier i tarmen, blive bundet af fibrene og fjernet fra tarmen. Den viskose gelé, der dannes af opløselige fibre, gør, at afføringen forbliver længere tid i tarmen, hvilket medfører, at kroppen optager mere væske fra tarmen. Der findes fiberprodukter på markedet nu, hvor balancen mellem opløselige og uopløselige fiber er velegnet til hunde med colitis.

Der findes også antibiotika, som er velegnet til at behandle hunde med tyktarmsbetændelse. Udover deres evne til at slå involverede bakterier ihjel, virker disse antibiotika antiinflammatorisk, dvs. mod irritationen i selve slimhinderne. Det kan også være nødvendigt at supplere antibiotikabehandlingen med binyrebarkhormon, for yderligere at behandle den røde og irriterede tyktarmsslimhinde, således at tyktarmen slapper af  og derefter holder mere på afføringen med det resultat, at der bliver optaget mere væske i kroppen og afføringen bliver mindre tynd.

Der skal findes et behandlingsprogram for hver enkelt patient. For nogle kan det betyde en midlertidig ændring i hundens kost, mens det for andre kan ende med et livslangt forsøg på at få problemet under kontrol.