Hundesyge

Smitteveje

Hundesyge er en smitsom virusinfektion, som kan ramme bl.a. hund, ræv, mink og fritte. Virus spredes fra et smittet dyr gennem afføring, spyt, urin og udflåd fra øjne og næse. Indånding af lufbårne viruspartikler er dog den mest almindelige smittemåde. Sælpest er forårsaget af den samme virus som hundesyge og kan smitte hunde.

Selvom hundesygevirus er meget smitsomt, er der mange hunde, som er i stand til at afvise viruset f.eks. vaccinerede hunde og hunde, som gennem tidligere smitte og evt. sygdom har dannet antistoffer. I de første dage efter smitte vil viruset trænge ind i lymfevævet. Hunden får lidt feber og spiser måske lidt mindre end sædvanligt. I cirka 50% af tilfældene vil viursangrebet på dette stadium blive nedkæmpet af hundens eget immunforsvar, mens viruset i 50% af hundene vil sprede sig til tarmsystem, luftveje, øjne, hud, hjerneceller og hos unge hunde til tænderne.

Symptomer

I starten ligner symptomerne mange andre mindre alvorlige sygdomme. Hunden kan være nedstemt, få feber, appetitløshed, diarré og opkastning. Derefter begynder symptomerne at blive mere og mere specifikke for hundesyge: En meget rød slimhindebetændelse i øjnene samtidig med en meget høj feber (40o C), udflåd fra øjne og næse, hoste og lungebetændelse er nogle af de mulige efterfølgende symptomer. Hvis hunden overlever dette stadium kan virusen sætte sig i hjernen og give kramper i benene, lammelser, kramper i ansigtsmuskler, rystelser i hovedet og kroppen osv.

Et andet karakteristisk symptom på hundesyge er udviklingen af meget hårde, fortykkede trædepuder - en forandring som kommer senere hen i sygdomsforløbet. Hos hvalpe, som smittes med hundesygevirus, mens deres blivende tænder er under udvikling, kan emaljen tage skade med det resultat, at hundens tænder bliver brune, ru og misdannede.

Prognose

Mens der i faglitteraturen males et dystert billede af hundesyge, har erfaringen vist, at ca. 50% af de hunde, som udvikler de for hundesyge karakteristiske symptomer, alligevel kan overleve sygdommen. Hvis viruset rammer nervesystemet, er overlevelsesprocenten dog lav. Af de, der overlever, kan nogle senere i livet risikere at få epilepsi, hjernehindebetændelse og/eller synsforstyrrelser.

Forebyggelse

Uvaccinerede ældre hunde, hvalpe og hunde i stresssituationer, som smittes med hundesygevirus, er mest udsat for at udvikle sygdomme. Det har vist sig, at Danmark oplever en hundesygeepidemi ca. hvert 4. -  7. år. Det har sikkert noget at gøre med, at der opstår en udsat bestand af uvaccinerede hunde, fordi man lidt efter lidt undlader at holde hundens regelmæssige vaccinationer ved lige.

Vaccinerede hunde kan dog også blive syge, hvis de udsættes for hundesygevirus. Det kan være i tilfælde, hvor en hund udsættes for meget voldsom smitte, eller hvis dens immunforsvar er svækket af en anden grund. Sygdommen får dog i reglen et mildere forløb hos disse hunde, som kun ville have haft ringe chancer for at overleve, hvis de ikke havde været vaccinerede.