Skjoldbruskkirtelinsufficiens

Funktion

Skjoldbruskkirtlen fungerer som kroppens termostat. Skjoldbruskkirtelhormonet påvirker stofskiftet ved at stimulere de mange kropsvæv til at optage og anvende ilt. Når man hælder brænde på i form af ilt produceres der mere energi, og stofskiftet kører på højere omdrejninger. Det kan stimulere både kropsvækst, sæd- og ægcelleproduktion, optagelse af kulhydrater fra mave/tarmkanalen og næsten alle andre funktioner i kroppen.

Hvis kroppen ikke har brug for energiproduktion (f. eks. når man sover), nedsættes produktionen af skjoldbruskkirtelhormon, og stofskiftet bliver langsommere. Reguleringen af skjoldbruskkirtelfunktionen/stofskiftet styres af hypofysen.

En arvelig defekt

En manglende produktion af skjoldbruskkirtelhormon er den hyppigst sete hormonforstyrrelse hos hund. Det lader til at være en arvelig defekt, idet nogle racer (f.eks. golden retriever, doberman, Irsk setter, dværgschnauzer, gravhund,cocker spaniel, Airedale terrier, Grand Danois og Old English sheepdog) er prædisponeret for at få den.

Symptomer

Symptomerne på sygdommen, der skyldes en betændelse i selve skjoldbruskkirtlen, er meget varierede, kommer snigende og kan ramme mange forskellige af kroppens funktioner. De ses som regel hos hunde mellem 4 og 10 år gamle i form af en tør, skællet pels, symmetrisk hårtab og tilbagevendende bakteriebetændelse i huden. Andre symptomer kan være, men er det ikke nødvendigvis: overvægt, dovnskab, kuldskærhed og ufrugtbarhed. Muskel- og nervesystemet kan også rammes af mangel på skjoldbruskkirtelhormon.

Diagnose

En mikroskopisk undersøgelse af hundens hår samt en hudbiopsi kan støtte ens mistanke om skjoldbruskkirtelhormonmangel. Den bedste måde at sikre sig, at det er en mangel, det drejer sig om, er ved at undersøge hundens evne til at producere skjoldbruskkirtelhormon. Det gør man ved at tage en blodprøve, efter at hunden har fastet i 12 timer og umiddelbart derefter sprøjte hunden med et hormon, som stimulerer skjoldbruskkirtlen. Derefter venter man fire - fem timer og tager enndu en blodprøve. Man måler og sammenligner de to blodprøvers indhold af skjoldbruskkirtelhormon. En hund med skjoldbruskkirtelhormonmangel vil som regel have en lavere startværdi og en manglende respons til stimuleringen.

Behandlingen af sygdommen består af hormonterapi i form af tabletter indeholdende skjoldbruskkirtelhormon. Tabletterne fås kun formuleret til anvendelse hos mennesker, og siden hundens stofskifte er anderledes end et menneskes, skal der højere doser (og dermed flere tabletter) til hos hunde end hos mennesker. Resultaterne af behandlingen, der skal fortsætte resten af hundens liv, er for det meste gode. Ofte vil de dog først vise sig en måned til to efter behandlingens start, ligesom hunden, hvis man prøver at trappe ned på tabletterne, en måned senere vil få en tør og skællet pels.