"Smitsom" bughindebetændelse hos katte

Spørgsmål: Min to år gamle perserkat har i de sidste par måneder gået og skrantet og tabt sig. Nu er den pludselig begyndt at blive udspilet i bugen. Hvad kan det være?

Svar: En udspilet bug kan skyldes en væskeansamling, en svulst, en stoppet blære, betændelse i mave-tarmsystemet og almindelig fedme. En væskeansamling kan igen skyldes dårligt hjerte, bughindebetændelse eller proteintab. Det er derfor nødvendigt, at du lader din dyrlæge undersøge katten for at få stillet den præcise diagnose.

Årsag

Én af de mulige årsager til de symptomer, du beskriver, er som nævnt bughindebetændelse. Smitsom bughindebetændelse hos katte er en sygdom, der forårsages af et virus, og som går under den engelske betegnelse FIP (Feline Infectious Peritonitis).

Tidligere har man troet, at FIP kan smitte til andre katte via spyt, urin, afføring og blod fra syge katte eller raske smittebærere. Ny forskning har dog vist, at FIP-viruset i hvert enkelt tilfælde er opstået som følge af en mutation af det ufarlige og ikke-sygdomsprovokerende corona-tarmvirus. En kat med FIP-virus smitter ikke andre katte med FIP. Derfor titlen "smitsom" bughindebetændelse. Navnet passer ikke til virkligheden.

Symptomer

Sygdommen ses hovedsageligt hos yngre racekatte op til fem år gamle og hos ældre katte over 14 år. Nogle viser influenzalignende symptomer med høj feber, manglende spiselyt, træthed, vægttab, blege slimhinder og tilbagevendende tilfælde af diarré eller hård mave. Efter detter første stadie inddeles slutstadiet i tre former: Den "våde" form, den "tørre" form og kombinationer af begge former.

Den våde form viser sig ved væskeansamlinger i bug- og/ eller brysthule. Katten kan blive meget udspilet samtidig med, at den forbliver tynd i muskulaturen. En udsugning af en karakteristisk strågul væske fra bug- eller brysthulen hos en kat med vægttab og en historie med tilbagevendende sygdom er et sikkert tegn på FIP.

Den tørre form viser sig ved dannelsen af små knuder i forskellige organer. Lever, bugspytkirtlen, nyrerne, hjernen, rygmarven og øjnene kan blive ramt. Symptomerne er varierede og diagnosen af den tørre form kan være svær at stille. Blodprøver kan give falske resultater: Både falsk positive og falsk negative resultater har været anmeldt. En ny test udviklet i USA kan skelne mellem corona-tarmvirus og FIP, men den findes endnu ikke herhjemme.

Chancerne for, at en kat med udbredt FIP kan overleve, er meget små, og ved behandling vil kattten kun kunne få det lidt bedre i en kort periode. Der findes på nuværende tidspunkt ikke en vaccine mod FIP i Danmark.

Forebyggelse

Corona-tarmvirus findes hos cirka 80-90% af katte i katterier. Det findes hos ca. 30-40% af bestanden af almindelige kælekattte og hos ca. 12% af vilde katte. Det er meget smitsomt og kan leve i tør afføring i op til seks uger. Som sagt er corona-tarmviruset ikke i sig selv et problem, men der er konstant fare for, at det kan mutere til FIP-virus. Forebyggelse består i at skifte kattegrus ofte. Da støv fra kattegrus kan forurene mad og vand med viruset, skal man holde kattegrus væk fra vand og mad.

Der er øget risiko for FIP i katterier med flere end 6 katte. Blanding af unge og ældre katte er en dårlig idé, idet de unge derved bliver udsat for coronavirus. Man kan forsøge at finde de kroniske smittebærere ved at tage afføringsprøver 4 gange med en uges intervaller. Den form for testing er dog rimelig dyr.

Udbrud af aktiv FIP er dog sjældent i katterier. Når det sker, er det som regel i katterier med mange, unge killinger. I katterier med udtalte problemer kan det være nødvendigt at fjerne killinger fra moderen allerede i 6 ugers alderen.