Tandbyld

Spørgsmål: Min 6 år gammel pomeranier har en hård hævelse lige under øjet. Den har haft det en gang før, men da forsvandt hævelsen af sig selv igen. Jeg tør næsten ikke tage den til dyrlæge, da jeg er bange for, at det er en kræftknude. Er der mulighed for, at det kan være noget andet?

Svar:

Der kan være tale om en kræftknude, men kræftknuder plejer dog ikke at vokse for så at forsvinde igen. Der er derfor større sandsynlighed for, at der er tale om en tandbyld.

De store kindtænger i overmunden har lange tandrødder, som slutter lige under øjet. Når der går betændelse i tanden, kan bakterier vandre op langs tandroden. Bakterierne formerer sig, kroppen reagerer ved at sende betændelsesceller til området for at bekæmpe bakterierne, og der dannes en byle, når der er tale om tandrodsbetændelse i overmundens kindtænder.

Betændelsetilstanden kan opstå af forskellige årsager. Huller i tænderne, en knækket tand og tandkødsbetændelse er nogle af de hyppigere årsager til, at bakterier får adgang til tandroden. Af og til kan det være svært at finde defekten i tanden uden at bedøve hunden og nøje undersøge tændernes overflade. Defekten behøver ikke at være særlig stor, for at bakterier kan finde vej ind i tanden eller op langs tanden til tandroden.

Behandlingen består i at trække den defekte tand ud samt give en antibiotikakur i nogle dage for at få ryddet op i betændelsen. Tanden skal trækkes ud for at sikre en ordentlig dræning af bylden og for at fjerne mulige formeringssteder for bakterier.

Det er en god idé jævnligt at undersøge hundens tænder for at komme eventuelle problemer i forkøbet. Hvis man fra en tidlig alder vænner hunden til at få munden undersøgt, opnår man to ting. For det første er det nemmere at undersøge den voksne hund, når den er vænnet til det som hvalp, og for det andet er det nemmere for hundens ejer at lære at skelne mellem det normale og det unormale. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt der er noget galt, er det, selv om man frygter det værste, altid bedst at gå til dyrlæge, således at problemerne kan opdages og behandles på så tidigt et stadium som muligt.