Albuehygrom

Hvad er det?

Albuehygrom er en smertefri hævelse, som udvikler sig mellem 6 og 18 måneders alderen og oftest hos hunde tilhørende de store og kæmpestore racer. Hævelsen opstår i forbindelse med gentagende slag, især når hunden ligger sig og slår den yderste del af albuen mod hårde overflader.

Væsken i hævelsen er en udsivning fra skadet væv omkring slåstedet. Med tiden kan der gå betændelse i hygromet, og/eller huden kan blive så beskadet, af det øgede tryk og nedsatte blodforsyning, at den dør. Betændelse skyldes oftest, at ejeren selv forsøger at stikke nåle i hygromet under ikke-sterile forhold.

Forebyggelse

Forebyggelse er den bedste behandling. Ejere af hunde tilhørende de udsatte racer bør lære hunden fra en tidlig alder at ligge på bløde overflader. Rødme og ødem (hævelse i huden) af huden over albuespidsen er de første tegn på at et hygrom er under udvikling. Ved at beskytte albuen med en polstret forbinding, samtidig med at hvalpen er tvunget til at ligge på bløde overflader, kan man standse udviklingen af en væskesamling. I stedet vil der dannes hård hud, som beskytter det dybere liggende væv.

Hvis der kun er en lille væskesamling uden en fortykket kapsel omkring hævelsen, kan man forsøge at suge væsken ud (under steril forhold) og pakke albuen ind i en blød forbinding. Hvis der gendannes væske efter 2-3 behandlinger, er chancen ikke stor for, at denne behandling har effekt.

I disse tilfælde skal ligges et dræn i hygromet, og benet skal forbindes med en stor polstret forbinding. Forbindingen skiftes ugentlig. Når hulrummet er lukket (ca. 2-3 uger) fjerner man drænet, og forbindingen skal blive på for yderligere 2-3 uger. Den ekstra hud, der er tilovers efter lukningen af hulrummet, plejer at svinde ind over et par måneder.