Ringorm

Mange sygdomme hos hunde og katte er sæsonbetingede, eller rettere sagt, ses oftere på bestemte årstider. Ringorm er en af de sygdomme, som florerer i det fugtige vejr, når hundens og kattens immunforsvar kører på et lavere blus.

Svampeinfektion

Ringorm er en hudsygdom, som skyldes en svampeinfektion i selve hårene og i hudens øverste, forhornede lag. Svampen trænger ind i hårsæk, hud og i selve håret. Håret bliver svækket af infektionen og knækker. Bakterier kan udnytte forandringerne i hårsækken og florerer. Hårene dør og falder ud efterladende et hårløst, ringformet område i huden. Med hårenes forsvinden uddør også svampen i ringens midterste del, men den fortsætter med at florere i kanten af såret. På den måde vokser såret sig større og større i en cirkulær form.

Ringormsår er dog ikke altid ringformede. Neglene kan også være sæde for en svampeinfektion, og der findes raske smittebærere, hos hvilke der slet ikke er nogen sårdannelse at se.

Smitsom overfor mennesker

Svampen er smitsom overfor mennesker. Hvis man er blevet smittet med ringorm, er det dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at smitten stammer fra ens kæledyr. Der findes flere svampetyper, blandt andet typer som smitter fra menneske til menneske.

Der er andre hudsygdomme, som kan give sår, der ligner ringorm, i huden. Diagnosen stilles ved at dyrke hår fra sårets kant for ringormsvampe. Det kan tage fra 5 - 15 dage, før svampen vokser frem i det specielle dyrkningsmedium.

At vaske og klippe eller ej

Før i tiden anbefalede man at vaske hunden eller katten i en shampoo, som dræber ringorm, for derved at formindske yderligere smitte. Samtidig mente man, at shampooen ville virke bedre, hvis hunden/katten først var blevet klippet. Ny forskning har vist, at vask med Malaseb shampoo to gange ugentligt kan reducere smitten, mens klipning kan gøre situationen værre for den enkelte kat. Yderligere anbefales det, at man, når det er blevet konstateret, at det er ringorm, der er tale om, gennemfører en kur med en medikament, som dræber ringormsvampe. Stoffet vokser ud i håret, således at ringormsvampe ikke kan trænge ind i og ødelægge hår og hårsæk. Det er som regel nødvendigt med mindst 4 - 6 ugers behandling.

Behandling af et enkelt, ellers raskt dyr plejer at lykkes uden de store problemer. Men når ringorm rammer et katteri, kan det være meget vanskeligt at komme problemet til livs. Det er fordi svampen er til stede i selve hårene, som uundgåeligt vil være at finde overalt. Katte, som ikke viser symptomer på at være blevet smittet med ringorm, bliver i reglen ikke behandlet, men man skal være opmærksom på, at de kan være raske smittebærere. Identifikation af disse raske smittebærere og derefter isolation af alle smittede katte fra raske katte er en meget vigtig del af behandlingen.

Derudover er desinfektion af selv katteriet nødvendigt for at hindre gensmitte med ringorm. Dyrlægen kan anbefale et program for, hvordan man bedst identificerer de raske smittebærere, og hvordan man bedst kan gribe desinfektion af stedet an.

Ringormbekæmpelse i et katteri

Alle katte dyrkes for ringorm.

Smittede katte isoleres og gives Sporanox i mindst 30 - 42 dage. Hver enkelt kat holdes i eget bur.

Det anbefales, at personalet bærer beskyttende tøj, handsker og huer.

Vægge, bure, stole osv. vaskes 1 gang ugentligt i en svag klorinopløsning. Der luftes godt ud efter vask.

Nye katte isoleres i 30 dage og dyrkes for ringorm. Kun ringormfri katte må komme sammen med resten af katteriet.